Puur genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emelie De Bruyne - WaarBenJij.nu Puur genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Emelie De Bruyne - WaarBenJij.nu

Puur genieten!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Emelie

12 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Goe neti!! (Goedeavond)

Ik heb er juist foto's opgezet, maar vergeten om er wat uitleg bij te zetten. Die foto's van het vuil en de mannen die erop straat liggen, is om jullie zowat een idee te geven van hoe straatbeeld is. Dan is er ook nog een foto bij van het etentje samen met onze lector. En verder van onze stageplaats. Het slangenverhaal, de bibliotheek, nederlandse les met onze jongens, een foto waarbij ze elkaars haar knippen met een mesje,... En uiteraard veel foto's van kindjes (Cynthia, haha) omdat ik daar zo door gefascineerd ben!! En verder zie je mijn bangelijke hangmat ook nog! Waar ik in lig, die rode! Die is van mij!


...Mevrouw Sluisdom haar verjaardag...

We kwamen rond de 13u op het internaat aan. Toen we aankwamen ging meteen de bel al en konden we dus meteen aan tafel schuiven. Onderweg kwamen we mevrouw Sluisdom tegen en ze zag er heel mooi uit, opgemaakt, krulletjes in haar haar,... We wensten haar gelukkige verjaardag en ik gaf haar drie kussen. Toen ik dit deed, zei ze geef me is een knuffel. En heel grapppig, maar ze nam me helemaal vast en ik was bijna verstopt onder haar armen. Je voelt echt wel dat ze ons graag heeft. Toen we in de eetzaal waren, was er echt super lekker eten. We kregen rijst, bamie, een sneedje komkommer, stukje vlees en soft. Dat is frisdrank en dit krijgen de jongens normaal nooit. In een hele grote emmer, bijna de grote van een grote vuilbak, was er soft met veel ijs. Het was lekker smullen.

Daarna zijn we weer even aan de bib begonnen en ik heb een zalige goede methode gevonden om het sneller vooruit te laten gaan. Ik heb op de grond heel het alfabet met een krijtje geschreven en nu werken we met heel grote stapels.

Een beetje later was het dan de nederlandse les van 16u tot 18u. Er kwam bijna niemand opdagen, wat wel jammer was omdat het echt moeilijk is om hen te bereiken en aan te sporen om dit te volgen. Uiteindelijk was het echt een zalige les. Er waren zes jongens en zoveel gelachen dat we deden. Niet normaal. Ze moesten sketches doen en improviseren, ... op een speelse manier dus leren praten. Na deze super leuke les gingen we mevrouw Sluisdom opzoeken. We hadden samen met Gea en Frank een chocaladetaart gekocht. Toen we boven in haar huis waren, was er kei veel volk. Iedereen kwam binnen en buiten gelopen, de tafels stonden boordevol zelfgemaakt eten. Echt een paradijs. We kregen er wat te drinken en ook een lekker gemaakte schotel met rijst en eend,.. In een bordje met een lepel aten we het op. Meer van bestek gebruiken ze hier niet. We zaten dus werkelijk tussen de Surinaamse bevolking.

De cultuur van gastvrijheid is hier echt wel een duidelijk voorbeeld van. Ik vond het zalig leuk om mee te maken, oude Surinaamse vrouwen, bomma’s, kersverse moedertjes, kindjes die op mijn schoot kropen,...

Ondertussen was het al pikdonker buiten en we zouden zoals altijd met ons fietske terug fietsen. We wilden dus net dag gaan zeggen tegen mevrouw Sluisdom en ik hoorde ze plots gillen en daarna lachen. We gingen kijken en aan de voordeur stonden de oudste jongens (21 en ...) van het internaat. Er was een dirigent en derest die zong voor mevrouw Sluisdom. Zo zo zo zo zo mooi om te zien en te horen. Ik had echt wel kunnen wenen van ontroering. Allemaal beren van venten die dan zo kwetsbaar en zo prachtig kwamen zingen voor haar verjaardag. De jongens die hadden hun handen voor hun mond als micro en swingde lichtjes heen en weer en deden hun ogen toe. Ze gingen zo hard op in hun gezangen. Waw echt om kippevel van te krijgen!!


Projectje van vandaag!!
Vandaag heb ik met Julie en Cato even, een project uitgevoerd! Het was echt wel grappig om ons bezig te zien! Julie haar huisje is twee straten verder. Vanuit ons huis kunnen we haar huis zien. We waren vanmorgen van plan om een 'communicatielijn' te maken! Dus met een dikke bol touw zouden we te werk gaan. Vanuit het raam van Cato hadden we de bol naar beneden gegooid en die moest helemaal tot aan Julie haar raam komen! Julie en ik volop in actie en onze geweldige fantasieën waren volop aan het borrelen. Dat touw zou dus tot in de kamer van Julie komen en dan zouden we een flesje eraan hangen met een belletje. Daarin zouden we brieven steken en deze over onze 'communicatielijn' tot aan de overkant 'katrollen'!

Dus wij twee met die enorme bol touw over het straat. We moesten eerst en vooral het touw over de rivier krijgen wat al een hele opgave was. Vanaf de eerse keer was de bol erover! Dan achter palbomen gekropen om dat touw erover te krijgen. We waren eigenlijk een heel gebeuren aan het organiseren met twee op straat. Zonder erbij stil te staan, vergaten we dat er nog auto's over de weg reden. Zo was ons touw gespannen en kwam er een busje aan! dat busje deed zijn schuifdeur open, een man stond recht en gooide ons touw over zijn dak! En reed bevragend verder! Ze konden er wel mee lachen! Ik liep verder door een pleintje met gras en toen hingen er mensen uit hun raam... Ze riepen naar ons dat we daar best niet konden staan omdat er daan cobra's zaten in het gras! wij vlug trippel trappel met ons touw kei vlug eruit! Toen we bijna bij het huisje van Julie waren, was het touw op!!! Typisch!! Maar wel grappig! Het projectje was gedoemd om te mislukken!

P.s. Bedankt voor jullie toffe reacties he!!



  • 14 Oktober 2008 - 06:33

    Roeland:

    Zalig bericht weeral! Vooral uw enthousiaste manier van schrijven doet mij al dromen (trippel trappel met ons touw!). Schitterend! Pak het er nog van!

  • 14 Oktober 2008 - 17:26

    Tante Margriet:

    Emelie, alhoewel ik je niet zo dikwijls zie herinner ik je toch heel goed. Ik zal al je berichten heel goed volgen. Het interesseert me heel hard. Groetjes

  • 15 Oktober 2008 - 08:50

    Billy:

    zonnestraal
    gij straalt!

  • 16 Oktober 2008 - 18:24

    Nathan En Elias :

    Hoi Emelie, we hebben gehoord dat je een kindje in het bos hebt gevonden. Wat ga je met het kindje doen? Breng je het mee? Ik (Elias) wil het graag hebben. Ik hou van kleine donkere kindjes.
    Ben je al gebeten door een slang?
    Gaat het daar goed met je?

    vele groeten,
    Nathan en Elias


  • 20 Oktober 2008 - 14:57

    Geneviève En Dagwin:

    wat een avontuur voor iets origineel te realiseren spijtig dat niet genoeg touw was het had zo leuk geweest hey! ik wens je nog veel succes en avonturen daar kussen vn ons allemaal hier xxxxxx

  • 21 Oktober 2008 - 18:28

    Raffe:

    hej mn lieve Emelie, ge hebt het zeker ontzettend druk!!!! zit al enkele dagen op n vervolg te wachten. Kom joh, vertel!!!! Altijd leuk om lezen en jou te volgen in je avonturen. Dikke knuff,

  • 22 Oktober 2008 - 18:35

    Berte:

    hoi, emelie eindelijk is het ervan gekomen om al je prachtige verhalen te lezen.
    gewoon om jaloers op te zijn, al is het wel hard werken daar. ongelofelijk tof dat jullie aan z'on project meewerken chapeau. groetjes van ons gezinnetje uit het luxe wildert.ons berte hangt het tegenwoordig weer uit, als ze maar deugnieten streken kan uithalen.ze kent ook al een paar woordjes meer"poes, ni slapen, baby wenen,boom,en nog wel een paar meer natuurlijk.

  • 25 Oktober 2008 - 14:40

    Charlie:

    ooh emelie zo leuk!!! Eerst ben ik mee ontroerd, dan zit ik te lache over jullie fantasierijk project!! Leve de sappige verhalen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emelie

Dag iedereen!! Zoals jullie ondertussen wel weten, vertrek ik naar Suriname voor bijna 5 maanden! Ik ga er stage lopen op een jongensinternaat voor mijn opleiding Orthopedagogie. Ik zou zeggen, veel lees en kijkplezier he! Kuske Emelie

Actief sinds 11 Sept. 2008
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 24623

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: